Woonvoorzieningen
Wat is het?
Als u door een ziekte, beperking of ouderdom uw woning niet meer normaal kunt gebruiken, kan de gemeente u helpen. Bijvoorbeeld door de bereikbaarheid, toegang en het gebruik van uw woning te verbeteren. Deze hulp van de gemeente heet een woonvoorziening.
Wat moet ik doen?
- U neemt contact op met het Wijkteam, telefoon 0226-363333 of stuur een e-mail naar gemeente@opmeer.nl.
- U geeft aan waar u hulp bij nodig hebt.
Is een woonvoorziening voor u de beste oplossing? Dan kunt u bij de gemeente een aanvraag hiervoor indienen. Heeft u hulp nodig bij het invullen van het formulier? Dan kunt u hulp vragen bij de cliëntondersteuning op deze pagina. De consulent kan het ook samen met u verder invullen tijdens het eerste gesprek.
Hoe werkt het?
Welke hulp de gemeente geeft, hangt af van wat voor u de beste oplossing is. Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw probleem kunt oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, huisgenoten, vrienden of bekenden. Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst.
Als deze opties niet voor u gelden, kan de gemeente u individuele hulp geven. Bijvoorbeeld in de vorm van:
- aanpassingen in uw woning
- een geldbedrag om naar een andere woning te verhuizen
- een geldbedrag, zodat u zelf een woningaanpassing kunt betalen
- een hulpmiddel voor uw woning zoals bijvoorbeeld een tillift
De gemeente kan van u een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van de bijdrage aan de hand van uw inkomen, vermogen en eventuele andere voorzieningen die u krijgt.
Hoelang duurt het?
- Nadat u zich gemeld heeft bij de gemeente, heeft het college 6 weken de tijd om onderzoek te doen.
- U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden.
- Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht.
Online formulieren
De gemeente Opmeer werkt op afspraak. Dan kunt u direct online een afspraak maken.