Schoolmaatschappelijk werk: ‘Samen sparren over opvoeden, school en opgroeien.’
Laagdrempelig vragen stellen over opvoeden en opgroeien, kleine hulpvragen of grote problemen, óf even dat sparmomentje hebben als ouder over zaken waarin je vastloopt. Schoolmaatschappelijk werk is misschien nog niet zo bekend bij alle ouders in onze gemeente, maar dat is iets waar jeugdconsulenten van het Wijkteam Lobke van Klink en Wendy Kok verandering in willen brengen. Zij zijn tijdens vaste inloopspreekuren aanwezig op alle basisscholen in onze gemeente. De twee zijn beschikbaar voor ouders, verzorgers, leraren en kinderen om vrijblijvend mee in gesprek te gaan.
Wat is schoolmaatschappelijk werk?
Schoolmaatschappelijk werk is er in allerlei varianten. Of dat nu voor kleine hulpvragen is, grotere problemen of voor iemand die simpelweg naar een luisterend oor verlangt. “Alle soorten (hulp)vragen zijn welkom bij ons. Wij zijn er voor iedereen”, vertelt Lobke. “Soms is dat omdat je jouw kind al drie keer huilend op school hebt afgezet en niet goed weet wat er aan de hand is. Of het kan zijn dat jouw kind niet goed meekomt in de klas. Maar het kan ook een ouder zijn die in scheiding ligt en die het daar moeilijk mee heeft en gewoon even wil sparren.”
Voor Lobke en Wendy is het belangrijk om aan alle ouders en verzorgers te laten merken dat ze bestaan, dat schoolmaatschappelijk werk bestaat, dat ze toegankelijk zijn en dat geen vraag te gek is. “Daarnaast is het essentieel om te weten dat ouders veilig bij ons zijn. We werken samen met school maar we werken niet vóór de school. Wij zijn neutraal en transparant”, aldus Wendy.
Je bent niet alleen
Het ontstaan van schoolmaatschappelijk werk komt voort uit het feit dat Lobke en Wendy ervaren dat ouders vaak bij het Wijkteam aankloppen als een situatie al is geëscaleerd. “Dan benoemen ouders dat er op de basisschool van hun zoon of dochter al problemen waren. Dat is precies wat we met schoolmaatschappelijk werk proberen te voorkomen”, aldus Wendy. “Op deze manier kunnen we eerder helpen en preventief hulp bieden.”
Het doel is om met ouders om tafel te gaan. “Sparren en praten over opvoeden, vertellen dat het ingewikkeld mág zijn en dat we graag investeren in kwetsbaarheid. We kunnen de zwaarte eraf halen en aangeven dat ze niet de enige zijn.” Het gaat er bij Lobke en Wendy ook om dat ze hulpvragen willen normaliseren. “Je hoeft het niet alleen te doen. Het is oké als het je soms teveel wordt. Vaders en moeders mogen ook bij ons langskomen als ze alleen maar korte tips en tricks willen. We willen laagdrempelig zijn voor alle soorten hulpvragen”, zegt Wendy.
Persoonlijk
Het aanwezig zijn in de scholen biedt daarin veel kansen. Wendy vertelt: “Als je ons daar door de gang ziet lopen, is het ‘even aanschieten of aanspreken’ veel makkelijker en prettiger dan het gevoel hebben dat je een afspraak moet maken in een gemeentehuis met een medewerker van het Wijkteam.” Lobke vult aan: “Daarom staat ons persoonlijke 06-nummer er ook bij. Appen, bellen, mailen – het mag allemaal. Soms voelt een telefoontje al als een hoge drempel om een hulpvraag te stellen. Stuur daarom een appje; het mag echt!”
Voldoening en verbinding
Voor Lobke en Wendy geeft het voldoening als ouders de verbinding met ze aangaan. “We zitten dichtbij het vuur. Ik zie school als een tweede opvoedplek. Er gebeurt veel qua ontwikkeling op sociaal en mentaal gebied. Het is de plek om op tijd een steuntje in de rug te bieden als dat nodig is. Schoonmaatschappelijk werk kan hierin een ondersteunende rol bieden. Ik vind het ontzettend mooi als we het vertrouwen krijgen om daar deel van uit te maken. Dat je iets kunt betekenen voor een gezin. Dat mag groot zijn, waarbij we bijvoorbeeld kunnen bemiddelen tussen school en ouders maar het mag ook de rust zijn die ik in de ogen van een ouder zie na slechts één gesprekje tijdens een inloopspreekuur”, vertelt Lobke.
Het is prettig voor Lobke en Wendy dat zij deel uitmaken van het Wijkteam, met alle specialismen van collega’s binnen handbereik. “Soms komen we er zelf uit met ouders, maar soms speelt er meer. Dan kunnen wij eventueel de hulp inschakelen die nodig is. We kunnen bij alles helpen, geen vraag is te gek”, aldus Wendy.
Waar en wanneer?
Lobke en Wendy hebben een onderverdeling gemaakt per basisschool. Onderstaand kun je lezen wie waar de inloopspreekuren voor schoolmaatschappelijk werk vervult.
Wendy Kok zit op OBS De Dubbele Punt in Aartswoud, OBS De Akker in Opmeer, IKC De Wereldweide in Hoogwoud. Wendy’s contactgegevens zijn: wkok@opmeer.nl of bel / stuur een berichtje op 06 – 531 728 94. De data en tijden van de inloopspreekuren vind je in de nieuwsbrief van de basisschool.
Lobke van Klink zit op de Bonifatiusschool in Spanbroek, ’t Ruimteschip in Opmeer, en de RK Basisschool Petrus Canisius in De Weere. Lobke’s contactgegevens zijn: lvanklink@opmeer.nl of bel / stuur haar een berichtje op 06 – 501 992 40. De data en tijden van de inloopspreekuren vind je in de nieuwsbrief van de basisschool. Tot 29 oktober is Lobke aanwezig en bereikbaar, na de herfstvakantie gaat zij met zwangerschapsverlof. Suzan Amir neemt het dan van haar over en is vanaf dan bereikbaar op: samir@opmeer.nl of 06 – 256 973 64.