Overlijden, aangifte
Wat is het?
Als er iemand is overleden, doet u hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente verwerkt het overlijden van deze persoon in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Aangifte doen is verplicht. Meestal doet de uitvaartondernemer dit. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen.
Wat moet ik doen?
Hoe doe ik aangifte van overlijden?
Digitaal met eHerkenning (alleen voor begrafenisondernemers)
Online aangifte overlijden doorgeven
U kunt digitaal aangifte doen vanuit uw eigen bedrijf en hoeft daarvoor niet meer naar het gemeentehuis te komen.
Doet u als ondernemer voor de eerste keer digitaal aangifte in Opmeer? Neem dan vooraf telefonisch contact met ons op via 0226-363333. Wij zetten uw gegevens dan in ons systeem.
Het uittreksel burgerlijke stand betaalt u via iDEAL. De gemeente maakt de akte op en u ontvangt het verlof via de mail. De documenten worden ook verzonden via de post. U hoeft alleen te zorgen dat de B-envelop en de A-verklaring aan het eind van elke maand bij ons binnen zijn. U levert de documenten af bij de balie of stuurt ze per post naar ons toe.
Voor het doen van digitaal aangifte heeft u eHerkenning nodig (minimaal 2+). Via de site van eHerkenning kunt u het aanvragen.
2. Persoonlijk aangifte doen aan de balie
U kunt ook persoonlijk aangifte van overlijden doen. Hiervoor maakt u digitaal een afspraak of bel met 0226-363333.
Wat heb ik nodig?
- B-enveloppe met daarin het formulier van de arts over de oorzaak van het overlijden
- geldig legitimatiebewijs van de aangever
- als uitstel van de crematie of begrafenis nodig is: een vergunning hiervoor
- eventueel het trouwboekje van de overledene
Als de overledene op een natuurlijke manier is gestorven, neemt u ook mee:
- verklaring van natuurlijk overlijden (van een schouwarts)
Als de overledene niet op een natuurlijke manier is gestorven, neemt u ook mee:
- verklaring van niet-natuurlijk overlijden (van een schouwarts)
- verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis of crematie (van de officier van justitie)
Let op: Voor dit product van de gemeente moet u een afspraak maken en kunt u niet meer zomaar binnen lopen.
Maak een afspraak digitaal via de website of bel met 0226-363333.
Extra informatie
Is iemand uit Nederland in het buitenland overleden? Dan geeft u dit door aan de gemeente waar deze persoon woonde. Hiervoor hebt u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. U kunt hiervoor contact opnemen met de Nederlandse ambassade of het consulaat. Is er in het land waar u bent geen Nederlandse diplomatieke post? Dan kunt u naar de ambassade gaan van een ander EU-land. Of neem contact op met uw reisorganisatie of lokale politie. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Uitstel van begraven of crematie
Soms is het niet mogelijk om iemand binnen 6 dagen na overlijden te begraven of cremeren. U kunt dan uitstel vragen aan de burgemeester. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit uitstel.