Omgevingsvisie, Omgevingsplan, participatie, Wet kwaliteitsborging en Privacy
Omgevingsvisie
Alle gemeenten in Nederland moeten een Omgevingsvisie opstellen. Dat is wettelijk bepaald. Een Omgevingsvisie gaat over de toekomst van onze woon- en leefomgeving en over onderwerpen die daarop van invloed zijn, zoals verkeer en vervoer, wonen, water, milieu, landbouw en duurzaamheid. Maar ook sociaal-maatschappelijke onderwerpen komen aan de orde. Bijvoorbeeld hoe we omgaan met voorzieningen en vergrijzing.
De gemeente stelt 1 Omgevingsvisie voor het hele grondgebied vast. De landelijke en provinciale omgevingsvisies geven al wel richting aan waar we in onze gemeentelijke omgevingsvisie rekening mee moeten houden. Maar ook het Pact van Westfriesland geeft al richting aan onze koers voor de toekomst van Opmeer.
Wanneer is onze visie klaar?
Opmeer streeft ernaar om uiterlijk 2026 de Omgevingsvisie klaar te hebben. Deze visie gaat de huidige Structuurvisie Opmeer 2025 vervangen en gaat over alle beleidsterreinen in de fysieke leefomgeving. Als basis voor de Omgevingsvisie werken we eerst, samen met inwoners, ondernemers, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en medewerkers van overheden en uitvoeringsorganisaties, aan de Toekomstvisie Opmeer 2030.
Wie werken mee aan de Omgevingsvisie?
Eigenlijk wij allemaal! Inwoners, verenigingen, organisaties en ondernemers bespreken gezamenlijk hoe onze leefomgeving er in de toekomst uit komt te zien. We bepalen welke ruimte er is voor ontwikkeling en bijvoorbeeld waar de natuur voorrang heeft en houdt. We zijn samen verantwoordelijk voor de kwaliteit en ontwikkeling van onze leefomgeving. Daarom worden er in het proces van het opstellen van de omgevingsvisie Opmeer momenten georganiseerd waarop inwoners, ondernemers en organisaties mee kunnen denken.
OmgevingsplanNet als de Omgevingsvisie is ook het Omgevingsplan een nieuw en verplicht instrument uit de Omgevingswet. In een Omgevingsplan staat wat er in uw Omgeving wel en niet mag. Dat staat nu nog in bestemmingsplannen, verordeningen en beleidsregels. In het omgevingsplan worden al deze regels bij elkaar gezet. Het plan kan zich toespitsen op een bepaald beleidsthema, zoals landbouw of horeca. Het plan kan ook gericht zijn op ontwikkeling van een bepaald gebied. Dan werkt een plan net zoals voorheen de structuurvisie uit de Wet ruimtelijke ordening. De Omgevingsvisie werken we uit in 1 Omgevingsplan. Hierin komen alle gemeentelijke regels over de fysieke leefomgeving te staan, onder andere regels over gebruik, milieu, water, monumenten, bouw, gezondheid en natuur. Het Omgevingsplan vervangt daarmee de verschillende bestemmingsplannen en afzonderlijke bestaande verordeningen over bijvoorbeeld geur, monumenten en bouwen. Het Omgevingsplan moet uiterlijk op 1 januari 2030 klaar zijn en wordt in fases opgesteld. De huidige bestemmingsplannen en de beheersverordening vormen samen een tijdelijk omgevingsplan. Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties kunnen actief meedenken over de inhoud van het definitieve omgevingsplan. |
Participatie
In Opmeer vinden we participatie met belanghebbenden erg belangrijk. Als gemeente zijn we verplicht participatie toe te passen. Aan initiatiefnemers van plannen vragen wij ook anderen bij hun plannen te betrekken. Ga in gesprek met uw omgeving over de plannen. Heeft u een plan, idee of initiatief dat invloed heeft op de omgeving, inwoners en/of ondernemers? Dan is participatie stap 1!
Wat zijn de voordelen van participatie?
- Het kan leiden tot nieuwe (aanvullende) ideeën;
- Het kan zorgen voor betere plannen;
- Kan zorgen voor meer begrip en steun voor uw plan, zowel vanuit de omgeving als vanuit de politiek;
- Het kán de snelheid van het vergunningsproces versnellen.
Hoe pak je participatie aan?
Participatie is geen vastomlijnd stappenplan. Het is afhankelijk van veel zaken, zoals: de impact van uw plan, de ligging van een ontwerp, maar ook van uzelf. Waar voelt u zich prettig bij? Wat kunt u zelf?
Als u vragen heeft over hoe u uw omgeving zou kunnen betrekken bij uw plannen om uw leefomgeving mooier te maken, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 0226 - 363 333 of mail uw vraag naar gemeente@opmeer.nl.
Belangrijk bij plannen waarbij ook een vergunning nodig is:
- De participatie vindt plaats voorafgaand aan een eventuele vergunningaanvraag;
- Heeft u een plan met veel impact voor de omgeving: veranderingen in uitzicht, omleggen van wegen, slecht bereikbaarheid tijdens het bouwen, politiek gevoelig… ? Dan is het betrekken van omwonenden en andere belanghebbenden zeker een belangrijk onderdeel van uw aanvraag;
- Een plan met veel impact: neem eerst contact op met de gemeente;
- Een goed verslag van de participatie is belangrijk!
- Als u hulp nodig heeft, neem contact op met de gemeente;
- Als er géén participatie heeft plaatsgevonden, is dat niet direct een reden om een vergunningaanvraag te weigeren. Wél kan de gemeente u om een toelichting vragen. Dit kan ervoor zorgen dat u alsnog de omgeving actief moet betrekken en op basis van de opgehaalde informatie uw plan moet bijstellen zodat het bijdraagt aan een betere leefomgeving.
Wet Kwaliteitsborging – WkbDe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKb heeft als doel de bouwkwaliteit te verbeteren. Nieuw zijn:
Om Wkb knipt het proces voor vergunningverlening in tweeën:
De initiatiefnemer is verplicht voor het bouwtechnische deel een onafhankelijke kwaliteitsborger in te schakelen. Deze kwaliteitsborger toetst tijdens de bouw het bouwplan aan de bouwtechnische voorschriften uit het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) en verklaart of de getoetste onderdelen aan de voorschriften voldoen. Een verklaring van de kwaliteitsborger is bij oplevering voorwaarde voor ingebruikname. Wat doet een kwaliteitsborger?Valt uw bouwwerk onder gevolgklasse 1*? Dan moet u, vóór u aan de slag kunt, een onafhankelijke kwaliteitsborger opdracht geven. Deze controleur kijkt van plan tot oplevering mee met de bouw en controleert en geeft uiteindelijk een verklaring af. Bij gevolgklasse 1 moet u denken aan woningen en eenvoudige bedrijfspanden. Of uw bouwproject onder de Wet kwaliteitsborging valt, kunt u ook nagaan via Omgevingsloket.nl. In een borgingsplan geeft de kwaliteitsborger aan wat er moet gebeuren zodat uw bouwproject uiteindelijk aan alle technische bouwregels voldoet. In een risicobeoordeling legt de kwaliteitsborger vast wat de risico’s zijn van uw bouwplannen vanuit de omgeving. Denk aan een zachte bodem waardoor er extra aandacht nodig is voor de fundering. Via het Register Kwaliteitsborging vindt u een overzicht van kwaliteitsborgers. *https://vng.nl/sites/default/files/2021-05/wkb-voorbeelden-gevolgklasse-1.pdf Doe vooraf een bouwmelding bij de gemeenteMet de risicobeoordeling en het borgingsplan van de kwaliteitsborger moet u, of uw architect, adviseur of aannemer, een bouwmelding doen bij de gemeente. Ook dit doet u via Omgevingsloket.nl. Bij de melding geeft u aan met welke kwaliteitsborger u samenwerkt. Als de kwaliteitsborger of de gemeente een probleem ziet, kan de gemeente de bouw stilleggen.
Meld start en einde bouwwerkzaamhedenDe aannemer of opdrachtgever moet de gemeente informeren over wanneer de bouwwerkzaamheden beginnen en eindigen. Deze informatieplicht moet:
Deze informatieplicht geldt alleen als een omgevingsvergunning voor de technische bouwactiviteit of een bouwmelding verplicht is. Tijdens de bouw moet deze informatie aanwezig zijn. Moet ik een gereedmelding doen?Is het bouwwerk technisch klaar voor oplevering? Dan ontvangt u van de aannemer en de kwaliteitsborger informatie waarmee u een gereedmelding moet doen bij de gemeente. Hiermee geeft u de gemeente inzicht in de geleverde kwaliteit van het bouwwerk. Blijkt er later toch iets niet in orde? Dan kan deze informatie belangrijk zijn:
Let op: De gereedmelding is een meldingsplicht. Zonder gereedmelding mag het gebouw niet worden gebruikt. U doet de gereedmelding via Omgevingsloket.nl, uiterlijk twee weken voordat het gebouw gebruikt gaat worden. Wanneer kan het gebouw in gebruik worden genomen?Als u het bouwwerk heeft gereed gemeld, controleert de gemeente of de gereedmelding volledig is en beoordeelt de verklaring van de kwaliteitsborger en de rest van de aangeleverde informatie. Is alle informatie die bij de gereedmelding hoort, op orde? Dan mag het gebouw twee weken na indiening van de gereedmelding in gebruik worden genomen. Bij een onvolledige gereedmelding informeert uw gemeente u hierover zodat u ontbrekende informatie alsnog kan aanleveren. Let op: Het bouwwerk is niet per se af als u de gereedmelding doet. Het is dan 'klaar' volgens de bouwregels. Soms zijn er nog werkzaamheden (zoals schilderwerk) die plaatsvinden voor de oplevering en in de twee weken voor de ingebruikname. |
Privacy
Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik een vergunningsaanvraag of melding doe op het Omgevingsloket?
- Het Omgevingsloket valt onder het beheer van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Uw aanvraag, met de persoonsgegevens die u invoert, wordt doorgezet naar de gemeente die uw aanvraag en/of melding behandeld. De gemeente kan de gegevens in het Omgevingsloket bekijken of de gegevens overhalen naar het eigen ICT-systeem.
- Als het nodig is kunnen ook andere betrokken adviesdiensten, zoals het Waterschap, de GGD en de Veiligheidsregio gevraagd worden mee te kijken en advies te geven. Dit gaat ook via het Omgevingsloket. Alle betrokken overheidsdiensten kunnen nog advies vragen aan een adviseur.
- Alle organisaties zijn verantwoordelijk voor het verwerken en bewaren van de persoonsgegevens in overeenstemming met de eisen uit de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?
- De persoonsgegevens in Omgevingsloket worden niet langer bewaard dan nodig is voor de behandeling van de aanvraag en/of melding. Dit betekent dat de gegevens na behandelen van de aanvraag maximaal 3 maanden in Omgevingsloket online worden bewaard na het afsluiten van het dossier.
- Na deze termijn worden alle gegevens van de aanvraag of melding uit Omgevingsloket verwijderd en vernietigd. De aanvraag of melding wordt na behandeling door de gemeente gearchiveerd.
Welke persoonsgegevens worden gevraagd in het Omgevingsloket.nl?
- Een aanvraag kan worden gedaan door een inwoner of ondernemer zelf en/of door een gemachtigde. De persoonsgegevens die nodig zijn bij een aanvraag of melding, zijn: naam - verblijfsadres (postcode, straat, plaats) - correspondentieadres (postcode, straat, plaats) - contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres) – Burgerservicenummer - of de aanvrager eigenaar, huurder of erfpachter is van het perceel waar de aanvraag over gaat.
- Op sommige plaatsen in het formulier worden adres en contactgegevens gevraagd van de mensen of bedrijven die het werk gaan uitvoeren.
Welke eHerkenning voor ondernemers is er nodig voor het Omgevingsloket?
- Vanaf 1 april 2014 is voor Omgevingsloket een eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 2 nodig. Belangrijk verschil met betrouwbaarheidsniveau 1 is dat de wettelijk vertegenwoordiger van een bedrijf expliciet bepaalt wie er namens het bedrijf bevoegd is zaken te doen via Omgevingsloket.
Kun je vergunningen inzien?
- Wilt u weten welke vergunningen zijn aangevraagd in uw omgeving? Kijk dan op de website www.overheid.nl > Berichten over uw buurt. Daar publiceert de gemeente alle aanvragen en de besluiten.
Hoe kan ik zien of mijn buren een vergunning hebben?
- Weet u niet zeker of de verbouwing van uw buren wel vergunning plichtig is? Dan kunt u via het Omgevingsloket een vergunningscheck doen. Via deze check beantwoordt u een aantal vragen die duidelijkheid geven over de verbouwing. Zo weet u binnen een minuut of 10 of de buren wel of niet vergunning plichtig zijn.