Veel gestelde vragen over aanslag gemeentelijke belastingen
Waar kan ik het taxatieverslag vinden?
De Gemeente Opmeer probeert elk jaar zo nauwkeurig en objectief mogelijk de WOZ-waarde te bepalen. De onderbouwing kunt u in het taxatieverslag zien.
Hoe wordt de OZB belasting bepaald?
Voor de hoogte van de OZB en de rioolheffing gebruikt de gemeente de Waarde Onroerende Zaak (WOZ). De WOZ-waarde is een zo goed mogelijke schatting van de mogelijke verkoopprijs van uw onroerende zaak (dat kan zijn uw woning of bedrijfspand).
Betaalt iedereen OZB?
Als u eigenaar bent van een woning of bedrijfspand en deze zelf gebruikt, betaalt u zowel de OZB voor eigenaren als de OZB voor gebruikers.
Gebruikers van woningen (huurders) betalen geen OZB.
Wat doet de gemeente met uw belastinggeld?
De belastingopbrengst wordt door de gemeente gebruikt voor de Algemene Uitgaven. De gemeente gebruikt de inkomsten van deze belastingen bijvoorbeeld voor plantsoenen, wegen, openbare verlichting, cultuur, onderwijs, welzijnsvoorzieningen en recreatie.
Wanneer wordt de aanslag verstuurd/verwacht?
Vanaf donderdag 20 februari 2025 worden de aanslagen per post verzonden, de dagtekening van de aanslag is 25 februari 2025. Ontvangt u de aanslag digitaal? Dan kunt u deze vanaf donderdag 20 februari 2025 inzien in de berichtenbox van de geadresseerde.
Hoe wordt de WOZ-waarde bepaald?
Voor de waardebepaling van uw onroerende zaak (WOZ) is gebruik gemaakt van recente verkoopprijzen van vergelijkbare panden rond de waardepeildatum. De waardepeildatum is de datum waarop we bepalen wat de marktwaarde van uw woning is. Voor belastingjaar 2025 is de waardepeildatum van uw woning of bedrijfspand 1 januari 2024 (dat is dus vorig jaar). Daarnaast wordt de waarde bepaald door specifieke kenmerken, zoals het bouwjaar en de woonoppervlakte, het afwerkingsniveau van binnen en buiten, de aanwezigheid van dakkapellen of uitbouwen en de ligging van een woning of bedrijfspand. Deze gegevens worden voortdurend actueel gehouden met behulp van o.a. het Kadaster en bouwtekeningen. Ook worden de verkoopprijzen van alle woningen in de gemeente verzameld.
Hoe kan ik controleren of de WOZ-waarde klopt?
De Gemeente Opmeer probeert elk jaar zo nauwkeurig en objectief mogelijk de WOZ-waarde te bepalen. De onderbouwing kunt u in het taxatieverslag zien. Kijk op de pagina www.opmeer.nl/woz-waarde om uw taxatieverslag in te zien.
Wilt u weten wat de WOZ-waarde van woningen is die vergelijkbaar met uw woning zijn? Dat kan. De WOZ-waarde van woningen is openbaar. U vindt de WOZ-waarden op www.wozwaardeloket.nl.
Waarom stijgt de WOZ-waarde?
De WOZ-waarde kan stijgen. Deze video vertelt u daar meer over: video
Bent u het niet eens met de WOZ-waarde?
Heeft u vragen over de WOZ-waarde, bel dan voor 14 maart 2025 het belastingteam van de gemeente Opmeer, bereikbaar via 0226 - 363 333. De taxateur verzamelt uw opmerkingen en koppelt de beoordeling daarvan snel terug. Klopt de WOZ-waarde niet? Dan passen we deze waar mogelijk direct aan. U ontvangt dan een nieuwe waarde. Als blijkt dat nader onderzoek nodig is, dan volgt de uitspraak later in het jaar.
Hoe kunt u bezwaar maken?
Bel voor 14 maart 2025 het belastingteam van de gemeente op 0226 - 363 333.
Bent u er na het eerste (telefonische) overleg met de taxateur niet uitgekomen en wilt u (alsnog) formeel bezwaar maken? Dat kan binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet. Doet u het zelf, dan is het altijd gratis. Daar zijn twee manieren voor:
- Log in via Online bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen met DigiD of
- Stuur een brief aan de heffingsambtenaar van de gemeente Opmeer. Geef aan waar u het niet mee eens bent en waarom.
Online bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen
Let op: het indienen van een bezwaarschrift leidt niet automatisch tot uitstel van betaling. Als u uitstel van betaling wilt, dan vragen wij u hiervoor een apart verzoek in te dienen.
Bent u benaderd door een bedrijf dat namens u bezwaar wil maken?
Bedrijven benaderen inwoners en zeggen dat zij ‘gratis’ bezwaar voor u kunnen maken. Als de WOZ-waarde wordt aangepast, dan betaalt de gemeente dat bureau een wettelijke vergoeding. De kosten die de gemeente daarvoor maakt, worden verdeeld over onze inwoners. Als u zelf bezwaar maakt (u kent uw woning toch het beste) dan is dat altijd gratis. Elk bezwaar wordt op dezelfde manier behandeld.
Hoe werkt een automatische incasso?
De automatische incasso loopt in 9 termijnen. De eerste termijn is eind maart, laatste eind november. Indien geen automatische incasso is afgegeven moet de betaling binnen zijn voor eind april op IBAN (rekeningnummer) NL02BNGH0285122894 ten name van Gemeente Opmeer en onder vermelding van het aanslagnummer.
Een aanvraag voor automatische incasso verwerken duurt ongeveer 10 werkdagen. De machtiging is tot wederopzegging, dus als het dit jaar aangevraagd wordt, geldt de machtiging automatisch voor opvolgende belastingaanslagen.
Hoe kan ik een automatische incasso stopzetten?
Als u de automatische incasso wilt stopzetten kunt u dit online regelen door op onderstaande button te klikken.
Kunt u de aanslag niet in één keer betalen?
Kunt u het verschuldigde bedrag niet in één keer of niet op tijd betalen? Vraag dan een betalingsregeling aan. Bel daarvoor het servicecentrum op 0226 - 363 333.
Heeft u schulden of heeft u het gevoel dat u de grip op uw geld verliest? Bel dan het wijkteam van de gemeente Opmeer op 0226 – 363 333 of ga naar www.opmeer.nl/geldproblemen. Het wijkteam helpt u met raad en daad.
Kom ik in aanmerking voor kwijtschelding?
Het Hoogheemraadschap (HHNK) behandelt aanvragen voor kwijtschelding. Vragen of meldingen over kwijtschelding kunt u stellen aan het Hoogheemraadschap via telefoonnummer: 0900 911 2112 of website www.hhnk.nl.
Inwoners met een automatische kwijtschelding ontvangen hierover geen apart schrijven. Op de aanslag gemeentelijke lasten staat een extra regel (kwijtschelding) waardoor het aanslag bedrag automatisch wordt gecorrigeerd tot € 0,-. De gemeente is wettelijk verplicht een aanslag te sturen, ook al is de aanslag € 0,-.
Wanneer er kwijtschelding aangevraagd is en u wilt daarmee ook uitstel van betaling, kunt u een verzoek hiervoor indienen bij het HHNK via het contactformulier op de website. En een apart mailtje naar gemeente@opmeer.nl. Er is dan in ieder geval uitstel van betaling tot de aanvraag kwijtschelding behandeld is.
Kwijtschelding wordt alleen verleend voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.
Is de tenaamstelling onjuist?
De aanslag wordt op naam gesteld van de persoon die op 1 januari van het belastingjaar eigenaar is van het kadastrale perceel. Indien er meerdere eigenaren zijn, wordt de oudste belanghebbende aangeslagen zoals deze bij het kadaster geregistreerd staat. Het kan voorkomen dat deze persoon is overleden. In dat geval wordt de aanslag op naam gesteld aan de erven van de overledene.
Als de partner (man/vrouw/kind) het eigendom op zijn/haar eigen naam wil krijgen, dan moet er bij de notaris een akte opgemaakt worden. Voor de kosten verwijzen we u naar het notariskantoor.
Staan er bij Rechten/eigendom meerdere namen, dan kan de aanslag het jaar erop op een van de andere eigenaar/eigenaren komen. Dan kunt u aan de gemeente doorgeven welke tenaamstelling we kunnen gebruiken.
De aanslag eigendom of gebruik kan maar op één (1) naam komen.
Het gebruikersdeel (rioolheffing en afvalstoffenheffing) wordt opgelegd aan de gebruiker van een object.
Tenaamstelling aanslag (gebruik)
Een aanslag voor het gebruik van o.a afvalstoffenheffing, rioolheffing, hondenbelasting of forensenbelasting kan wel op de naam van de achtergebleven/woonachtige persoon/gebruiker/gebruikster gezet worden.
Als het overlijden na de aanslagoplegging is dan kan dit alleen voor het jaar erop. Als het gaat om een verhuizing dan al gedurende het jaar.
Kan ik een kopie van de aanslag ontvangen?
Als u de aanslag gemeentelijke belastingen online heeft ontvangen, dan kunt u deze ook online in uw berichtenbox terug vinden.
Lukt het online niet? Dan kunt u via de gemeente een kopie krijgen van de aanslag gemeentelijke belastingen, bijvoorbeeld als u de aanslag kwijt bent. Hiervoor kunt u contact opnemen met ons Servicecentrum via gemeente@opmeer.nl of door te bellen naar 0226-363 333.
Woont u alleen maar staat de aanslag op een meerpersoonshuishouden?
De aanslag afvalstoffenheffing is gebaseerd op basis van een 1 of een meerpersoonshuishouden. De peildatum hiervoor is 1 januari van het belastingjaar. Indien er na deze datum personen uit het gezin verhuizen, en het wordt een éénpersoonshuishouden wordt de aanslag niet verminderd, andersom, indien er na 1 januari meer dan 1 persoon bij komt, wordt de aanslag ook niet verhoogd.
Er zijn drie uitzonderingen:
- Bij overlijden.
- Als de belastingplichtige of de partner naar een verzorgingshuis verhuist. Als de persoon uitgeschreven wordt van het adres, wordt deze wijziging automatisch door ons verwerkt.
- Als er naar een nieuw/ander adres verhuisd wordt.
Ik ga verhuizen, wat gebeurt er met de aanslag?
U betaalt afvalstoffenheffing en rioolheffing voor de periode waarin u in de gemeente Opmeer woonachtig bent. Als u verhuist en inschrijft in een andere gemeente krijgt de gemeente Opmeer daar bericht van en wordt de aanslag vervolgens automatisch verrekend/verminderd. De OZB wordt bij de notaris verrekend, dit gaat niet via de gemeente.
Heeft u de woning verkocht?
Als de woning voor peildatum 1-1-2025 is verkocht (overdracht bij de notaris), ontvangt de nieuwe eigenaar de aanslag. Wordt de woning na 1-1-2025 verkocht, dan verrekend de notaris het OZB eigenaren deel; vanaf de overdrachtsdatum tot 1 januari 2026. 'De oude eigenaar' betaalt de hele aanslag OZB 2025 aan de gemeente Opmeer.
Wilt u wijzigen hoe u de aanslag ontvangt?
Wilt u wijzigen hoe u in de toekomst uw belastingaanslag ontvangt? Dat kan via www.mijnoverheid.nl. Klik op ‘Berichtenbox’ en log in met uw DigiD. Als u bent ingelogd, dan kunt u bij ‘instellingen’ kiezen voor Gemeente Opmeer.
Heeft u vragen over de WOZ-waarde?
Op de pagina www.opmeer.nl/woz-waarde vindt u alle informatie over de WOZ-waarde en hoe deze tot stand komt.
Heeft u vragen over de OZB?
Op de pagina www.opmeer.nl/onroerendezaakbelasting-ozb vindt u alle informatie over de OZB.
Heeft u andere vragen?
Uiteraard kunt u met vragen ook altijd mailen naar gemeente@opmeer.nl of bellen met 0226 – 363 333. Wij helpen u graag!
Hondenbelasting
De gemeente Opmeer heft hondenbelasting. Het gaat om de datum dat de hond/honden bij de bewoner/houder komt. Ook als de hond/honden het erf niet af komt/komen, is er hondenbelasting verschuldigd. Via deze pagina kunt u de hond/honden aan- en afmelden en leest u de tarieven.