Buitenlandse documenten legaliseren en verifiëren

Wat is het?

De gemeente vraagt u soms om originele documenten te laten zien. Bijvoorbeeld:

  • als u zich wilt inschrijven
  • een kind wilt erkennen of
  • uw huwelijk of echtscheiding meldt

Als het om buitenlandse documenten gaat, dan wil de gemeente zeker weten dat uw buitenlandse documenten echt en betrouwbaar zijn. 

  • Legalisatie betekent dat u officieel laat maken dat uw document echt is. Dit doet u in het land waar uw document is opgesteld.
  • Verificatie betekent dat u laat controleren of de inhoud van uw document betrouwbaar is. Dit regelt u bij de gemeente.

Wat moet ik doen?

Hoe u uw document legaliseert, hangt af van het land waar uw document is opgesteld. Als Nederland een verdrag over legalisatie heeft gesloten met dat land, dan gaat legaliseren makkelijker.

U kunt hier nagaan of u een legalisatie nodig heeft controleer hier

Document verifiëren

Vraag bij de gemeente om verificatie van uw document. De gemeente stuurt dan uw document naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het ministerie laat dan controleren of de inhoud van uw document betrouwbaar is.

Hoe werkt het?

U kunt alleen originele documenten laten legaliseren of verifiëren. Het gaat vaak om de volgende documenten:

  • testament
  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • overlijdensakte
  • rechterlijke uitspraak

Wat heb ik nodig?

  • geldig legitimatiebewijs
  • het originele buitenlandse document

Let op: Voor dit product van de gemeente moet u een afspraak maken en kunt u niet zomaar binnen lopen.

Voor het maken van een afspraak belt u met 0226 - 363 333.

Hoe lang duurt het?

Legalisatie of verificatie van documenten kan enkele maanden duren. Dit hangt af van de lokale instantie die de documenten moet legaliseren of verifiëren.

Heeft u gevonden wat u zocht?