Even voorstellen; onze BOA’s en wijkagent
Het verschil tussen een wijkagent en een BOA
De wijkagent is onderdeel van de politie. De politie treedt op bij alles wat te maken heeft met strafrecht, politiezaken en criminaliteit. Is er een strafbaar feit gepleegd? Dan komt de politie of de wijkagent in beeld, niet de BOA’s.
Onder de werkzaamheden en controles van de BOA vallen met name de lichte overtredingen. Daarbij valt te denken aan de welbekende parkeerboetes, maar ook de algemene waarschuwingen voor de openbare ruimte zoals overlast. Dit kan zijn op het gebied van geluid, vuilnis maar ook honden. De BOA’s werken vooral ondersteunend (aan politie en gemeente) maar met name ook signalerend.
Toch doet een BOA meer dan alleen het schrijven van bonnen. Een BOA is een spin in het web. Ze zijn er om mensen te adviseren over bepaalde situaties, maar werken ook veel samen met partners als de GGZ en het wijkteam. “We halen liever gezamenlijk met de burgers de oorzaak van een probleem weg, als dat we (pas) incident gericht werken. We voorkomen natuurlijk altijd liever, dan dat we genezen”, vertellen René en Demelza.
Elke gemeente heeft voor zijn BOA’s bepaald in welke gevallen ze wel en niet mogen optreden. Bij de ene gemeente mag een BOA dus meer optreden of bekeuren dan in een andere gemeente.
Wat vinden jullie belangrijk als drie-eenheid?
Voor Raymond, Demelza en René is het belangrijk om vooral het contact met de burgers te onderhouden. “Elkaar kunnen vinden, zowel fysiek als in een goed gesprek”, zegt René. “We willen toegankelijk zijn en hopen dat de mensen ons durven aan te spreken. We doen ons werk daarom ook het liefste met een glimlach.” Demelza vult aan: “We willen niet alleen maar ‘daar’ zijn omdat het misgaat. Als je ergens preventief bent of rondloopt, komen mensen sneller naar je toe met een verhaal – of vragen ze om advies.”
Wanneer zijn jullie blij en tevreden na een werkdag?
Het helpen van mensen, samen dingen oplossen en het kunnen bieden van een luisterend oor is voor de BOA’s een belangrijk onderdeel van een goede werkdag. “Als we iets voor iemand konden betekenen of als mensen blij waren met een advies, sluit ik met een goed gevoel de dag af”, vertelt René.
Voor Demelza geldt het ook als een situatie gezamenlijk is opgelost. “Het is fijn als je een goed gesprek met iemand kunt voeren en iets kunt oplossen zonder een bon te hoeven schrijven of te escaleren. Als we bijvoorbeeld met een groepje in gesprek kunnen gaan over een situatie die op dat moment wordt veroorzaakt, en we gaan goed uit elkaar – dan ben ik heel blij, ja.”
Tip van Raymond, Demelza en René
Ziet u een verdachte situatie? Wacht dan niet en bel 112. “Mensen bellen steeds liever 0900-8844 omdat ze een situatie niet inschatten als levensbedreigend of als spoed. Maar een persoon die zich verdacht gedraagt of een verwarde indruk maakt, kan zichzelf of een ander binnen korte tijd iets aandoen. 112 is daarom altijd de snelste oplossing.”
Heeft u vragen aan onze BOA’s? Spreek ze vooral aan op straat of stuur ze een mail naar boa@opmeer.nl. Is er of denkt u dat er een strafbaar feit is gepleegd in uw omgeving? Dan kunt u de politie bellen op 0900-8844 of schroom niet om 112 te bellen.