500 duizend euro subsidie voor isolatie van koopwoningen
In een nieuwe stap richting energiebesparing heeft de gemeente Opmeer een subsidie aangevraagd en ontvangen van het Rijk voor een Specifieke Uitkering (SPUK) ter waarde van 500 duizend euro. Dit bedrag, afkomstig uit het Nationaal Isolatieprogramma (NIP), is bestemd voor het isoleren van koopwoningen met een energielabel D, E, F, of G. Met deze ontvangen SPUK hebben we het doel om 206 woningen te isoleren, daarmee bijdragend aan de gemeentelijke doelstelling om in 2040 aardgasvrij te zijn.
WOZ-waarde onder de NHG-grens
De isolatieaanpak van de gemeente richt zich op woningen met een WOZ-waarde onder de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-grens van €429.300 en met een energielabel D of lager. Het wordt geschat dat in de gemeente zo'n 750 woningen in aanmerking komen voor deze regeling. De woningeigenaren binnen de doelgroep wordt een begeleidingstraject aangeboden in combinatie met een isolatievoucher, wat de woningeigenaar financieel zal ontzorgen bij het nemen van isolatiemaatregelen. Wethouder Herman ter Veen benadrukt het belang van isolatie als effectieve verduurzamingsmethode en de impact ervan op het verlagen van energielasten. Dit initiatief helpt niet alleen de gemeente haar aardgasvrije doelstellingen te bereiken maar pakt ook energiearmoede aan, waarmee het een dubbele winst situatie creëert.
Aanbesteding met regionale koppelkansen
Voor deze isolatieaanpak zijn we recent gestart met de procedure voor een Europese Aanbesteding, met het doel om een uitvoeringspartner te vinden die de gemeente, bewoners, en isolatiebedrijven ontzorgt bij de uitvoering van de isolatieopgave. We verwachten in augustus een partij hiervoor gevonden te hebben en formeel te kunnen starten met de isolatieaanpak. Niet alleen in Opmeer, maar ook in Stede Broec, Enkhuizen, Drechterland en Medemblik is een vergelijkbare aanbesteding gestart met dezelfde uitgangspunten. Het is de bedoeling dat we in de uitvoering van deze isolatieaanpak zoveel mogelijk gaan zoeken naar koppelkansen in de regio.