Gehandicaptenparkeerkaart

Wat is het?

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.

  • De parkeerkaart staat op naam van een persoon.
  • De parkeerkaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.

Er zijn 3 soorten kaarten. Per kaart zijn er verschillende voorwaarden waar u aan moet voldoen om in aanmerking te komen.

Bestuurderskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen.(langer dan 6 maanden). Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt zelf auto rijden.

Passagierskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt niet zelf auto rijden. U heeft continu de hulp van een bestuurder nodig.

In uitzonderlijke gevallen kunt u ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend rolstoel gebonden bent. Om dit te bepalen is medisch advies noodzakelijk.

Instellingenkaart

Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiervoor is geen medisch onderzoek nodig. Hoeveel kaarten het bestuur kan aanvragen, hangt af van het aantal bewoners van de instelling en van het aantal voertuigen dat de instelling gebruikt om de bewoners te vervoeren.

Wilt u deze kaart aanvragen, neem dan contact op met gemeente Opmeer via gemeente@opmeer.nl of via telefoonnummer 0226-363333

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente middels een online aanvraag (uw aanvraag wordt binnen 8 weken afgehandeld).

DigiDOnline aanvraag starten

Indien een online aanvraag niet mogelijk is, neem contact op met de gemeente via tel: 0226-363 333.

Verloopt uw gehandicaptenparkeerkaart binnenkort en wilt u deze verlengen? 

  • Start de aanvraag voor een nieuwe kaart minimaal 2 maanden voor de einddatum van de gehandicaptenkaart.
  • In sommige gevallen is medische herkeuring noodzakelijk, dit  hangt af van de eerste keuring.

Hoe werkt het?

  • Het keuringsbureau nodigt u uit voor een onderzoek van uw lichamelijke beperking. 
  • Het keuringsbureau adviseert de gemeente of u recht op de kaart heeft en voor hoe lang.
  • Het besluit van de gemeente wordt toegestuurd, dit betreft een toewijzing of afwijzing. 
    Indien u niet in aanmerking blijkt te komen voor een GPK, krijgt u de betaalde kosten van de aanvraag niet retour.
  • Bij toewijzing van een kaart kunt u telefonisch of online een afspraak maken om de kaart af te halen op het gemeentehuis. 

Wat heb ik nodig?

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.

Wat kost het?

De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn € 60,35.

De kosten voor vervanging van de kaart bij verlies of vermissing zijn € 39,40.

Indien u niet in aanmerking blijkt te komen voor een GPK, krijgt u de betaalde legeskosten niet retour.

Heeft u gevonden wat u zocht?